Sociale vaardigheden

Onze leerkrachten volgen het vormingstraject "nieuwe autoriteit". Leerkrachten reflecteren hierbij over het omgaan met moeilijk gedrag en conflictsituaties in de klas. Enkel de eerste sessie is  achter de rug en de leerkrachten houden het niet bij de theorie. In de kleuterklas is reeds een mooie "Herstelmuur" te bewonderen.

Aan de hand van het boek “Het kleurenmonster” ontdekten de kleuters hun verschillende gevoelens : blij, boos, verdrietig, bang of soms een beetje in de war…

Ze vertelden ook over dingen die ze niet fijn vinden zoals ruzie maken, plagen, pijn doen, uitgesloten worden,…. Samen brainstormden ze over hoe ze deze conflicten terug goed kunnen maken. De kleuters bedachten zelf oplossingen zoals: een high five geven, een knuffel, samen delen – spelen, hou op stop,…  Van al deze oplossingen werden foto’s gemaakt en gekleeft op de “Herstelmuur”.  De bedoeling is dat de kleuters die een conflict hebben, dit zelf proberen op te lossen door samen een manier te kiezen op de herstelmuur.  De kleuters gingen alvast enthousiast mee aan de slag in de klas om de "Herstelmuur" klaar te maken.

Ook voor thuis knutselden ze een klein exemplaar. Zo kunnen ze er ook zelfstandig mee aan de slag met broer of zus!

Herstelmuur 1  herstelmuur 2

herstelmuur 3  herstelmuur 4 

Recht op onderwijs - Saved by the bell!


Saved by the bell past in het kader van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen en sluit concreet aan bij doelstelling 4: kwaliteitsonderwijs. Onze flashers zijn onze duurzame helden!

41545262 1051097421729917 7828772172746194944 o20181005 102527