Het zesde op sneeuwklassen.

Volg hier hun avonturen.

Dinsdag 6 februari

Happy birthday to Rubeeeeeen, happy birthday to Sumayaaaaa! Wat een belevenis om je verjaardag in het prachtige Zwitserland te vieren en gewekt te worden door je schoolgenoten. De dag kan nu al niet meer stuk!

Voor een laatste keer wrongen we onze voetjes in de skibotten en gingen we al zingend de skilift in, vol overtuiging om nog een laatste keer te schitteren op de latten. Alweer een prachtige dag vol zonneschijn. Wat een geluk hebben wij gehad met het weer!

Ook maakten we nog een wandeling naar de 33 meter hoge waterval en wandelden we rond het meer waar ‘Schwarzsee’ zijn naam aan te danken heeft. Onderweg vertelde de leerkracht het mythische verhaal van het ‘Zwarte Meer’. Wat een natuurpracht!

Na dit alles namen we een lekker warme douche en was het jammer genoeg alweer tijd om onze koffers te pakken…

Tijdens het avondmaal smulden we onze buikjes rond met een heerlijk feestmaal, maakten we nog een fakkeltocht die werd afgesloten met een heus kampvuur en gezang van onze leerlingen.

Vermoeid, maar boordevol mooie herinneringen en hechte vriendschappen reden we weer terug richting Kasterlee.

Zondag 4 februari (dag 5)

Zondag rustdag? Niet op onze sneeuwklassen! Met de liften naar boven, iedereen was er alweer klaar voor! Genietend van de prachtige vergezichten en het mooie weer baanden onze leerlingen zich zigzaggend een weg naar beneden. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe fier we zijn op onze skiërs. Ook vandaag genoten ze weer met volle teugen.

Na het middagmaal was het tijd voor wat cultuur. We bezochten het pittoreske stadje Fribourg en maakten kennis met de geschiedenis, verdiepten ons in lokale kunstenaars en hun verwezenlijkingen, genoten van al het moois dat deze stad te bieden heeft.

In de avond organiseerden de begeleiders een heuse bingoavond, waarbij de leerlingen streden tegen het lot. Wie heeft als eerste een volle kaart? Vreugde, plezier en lachende gezichtjes alom! Alweer een geslaagde avond in Zwitserland.

Zaterdag 3 februari (dag 4)

Zwitserland, 3 februari. Het zonnetje komt op, de stralen weerkaatsen op het witte sneeuwtapijt,  de vogeltjes beginnen te fluiten. In het immer rustige Campus Schwarzsee, op de tweede verdieping zijn alle leerlingen van het zesde leerjaar rustig aan het… dansen, zingen! De polonaise door alle kamers! De foutste muziek bonst door het dal! De vierde dag van onze sneeuwklassen is aangebroken.

Na alweer een overvloedig ontbijt maakten we ons klaar om opnieuw verder te schrijven aan ons onvergetelijk avontuur. De skiërs wurmden hun voeten alweer in de skibotten terwijl de andere groep zich sportief ging aankleden voor een spa- en fitnessdag.

Onze leerlingen sloegen er vandaag allemaal in om de lift richting de start van een skipiste te nemen. Voor sommigen kostte dit bloed, zweet en tranen, maar ze waren o zo trots op zichzelf. Wat maakten onze leerlingen tijdens ons verblijf al sprongen vooruit in hun skivaardigheden, waauw!

De groepen wisselden van activiteit na een middagmaal.

’s Avonds, na onze verdiende maaltijd, gingen we met de bus richting de ‘Unterhaltungsabend’, waar we kennis maakten met de Zwitserse cultuur en folklore, maar ook wij toonden een dansje op het podium, wat onder luid applaus werd onthaald. Vandaag was alweer een groot succes!

Vrijdag 2 februari (dag 3)

Half 8 in de ochtend… Tijd om op te staan! Deze keer klonk het ochtendlied wel erg speciaal! Lang zal ze leven, lang zal ze leven…! Vandaag was het een echte feestdag. Onze jarige, Marie-Alixe, werd getrakteerd op een fantastisch engelengezang voor haar verjaardag! Eenmaal uitgezongen deed een groep hun skikleding aan en trokken we allemaal samen naar het ontbijt.

Het andere deel van ons zesde leerjaar penden hun eerste belevenissen van dit prachtig avontuur neer op papier voor het thuisfront. Ook verdiepten we ons in het Zwitserse verhaal van Willem Tell.

Als avondactiviteit werd de eerste echte GBS De Vlieger-quiz georganiseerd, waar we al onze kennis die we op onze school leerden konden tonen. Genieten!

Donderdag 1 februari (dag 2)

Omstreeks half 8 maakten onze leerkrachten ons wakker. Wakker… Wij waren al wakker hoor! We maakten ons klaar, deden onze wandelschoenen of skikledij aan en schoven aan tafel voor een stevig ontbijt. Opgeladen en voldaan verkenden de helft van onze leerlingen de omgeving en maakten ze een fikse wandeling richting de kapel, met onderweg interessante weetjes, lachpartijen en prachtige uitzichten. Wat een plezier!

Voor de anderen was het al zover! Onze skimonitoren stonden te popelen om de eerste skilessen te geven. Na een gevecht met onze skibotten was het tijd om de skipiste te betreden. Iedereen werd op zijn niveau begeleid en leerde heel wat bij. Met vallen en opstaan was de eerste keer skiën in Schwarzsee voor ieder een succeservaring. Na ons middagmaal wisselden de groepen.

De turnleerkracht, meester Gert, organiseerde ’s avonds nog een heerlijke sportavond. Groepsversterkende teamsporten zoals trefbal en voetbal maakten onze eerste dag compleet. Een wedstrijdje tegen elkaar is altijd fun, maar fair play en gezellig samenzijn stond centraal. Zou het morgen weer zo’n leuke dag worden?

Woensdag 31 januari

Eindelijk is het zo ver! Onze wekker liep vandaag wel erg vroeg af. Opstaan? Geen probleem hoor. Op naar Zwitserland! In de bus mochten we kiezen naast wie we gingen zitten. Onderweg speelden we spelletjes, zongen we liedjes en losten we een leuke busquiz op met allemaal interessante weetjes over dingen die we onderweg tegenkwamen. Een lange busrit was het wel, maar met deze leuke bende vloog de tijd voorbij.

Eenmaal aangekomen stond er al een overheerlijke maaltijd op ons te wachten. Spaghetti met veel groentjes, kaas en brood. Met goedgevulde buik laadden we de koffers uit en installeerden we ons in onze gezellige kamers. Om de dag af te sluiten maakten we nog een avondwandeling rond het domein. Slaapwel allemaal!

Maandag 8 januari kwam het Plaffeiencomité van Kasterlee onze kinderen alvast opwarmen voor hun sneeuwklassen.

Via leuke spelletjes kwamen onze kinderen meer te weten over Zwitserland en Plaffeien.

Bedankt voor deze leuke voormiddag! Het aftellen kan beginnen!

Plaffeiencomite

Joepi, na 2 coronajaren, kunnen onze 6e-klassers nog eens op sneeuwklassen! In februari trekken we opnieuw naar Plaffeien in Zwitserland.

Maandag 30 januari bracht het Plaffeiencomité onze kinderen alvast in de stemming met een voormiddagje spelen rond het thema "Zwitserland"! Leerlingen en leerkrachten staan te popelen om te vertrekken!

sneeuwklassen

Via de site van Snowreport kan je het weer en de sneeuwkwaliteit in Schwarszee volgen.

Sneeuwkwaliteit: http://snow.myswitzerland.com/snow_reports/FribourgRegion/SchwarzseeFR-214

Webcams: https://nl.bergfex.com/schwarzsee/webcams/

Je kan ook op deze webcam kijken hoe alles erbij ligt. Als er sneeuw op het meer ligt, dan zijn de pistes in topconditie!

Schwarzsee, Gypsera: Schwarzsee im Kanton

Houthalen dag 4: 23 juni 2022

Fietstocht – Bokrijk - Battle of the classes

Onweer in Houthalen? Daar had Frank Deboosere het even mis! 30°C? Ja! Wat een stralende dag om een leuke fietstocht te maken. Via het fietsknooppuntennetwerk kwamen we terecht bij C-Mine, Fietsen door het Water en Bokrijk, via de mooiste natuur van Limburg! De speeltuin van Bokrijk maakte deze uitstap onvergetelijk!

Na ons avondmaal organiseerden de begeleiders nog een echte ‘Battle of the classes’ met een resem aan opdrachten die de leerlingen tegen elkaar moesten uitvoeren. Hilariteit verzekerd. Bekijk zeker onze foto’s op onze Sharepoint.

Een beetje later dan normaal, maar moe en voldaan liggen onze kinderen in hun bedje. Klaar voor de laatste nacht van dit onvergetelijke avontuur!

Woensdag 22 juni: Oriëntatieloop met kompas - Strandspelen aan 'De Plas' - Filmavond

Met kompas en kaart in de hand gingen we in groepjes op pad. De bedoeling van onze oriëntatieloop was om verschillende stempels te zoeken en verzamelen, verspreid over het domein . Onze 10 000 stappen? Check!

Na de middag wandelden we naar 'De Plas', een mooie zwemvijver met wit strand. Pootjebaden met onze vrienden was nog nooit zo leuk. Iedereen was helemaal nat! Ook passeerden er nog heel wat strandspelen de revue: Kubb, voetbal, rugbybal, dansen, badminton,... Wat een gezellige tijd samen!

Na deze inspanningen hadden we honger als een paard. We kregen een heerlijk soepje voorgeschoteld, maar wanneer de frietjes met stoofvlees en groenten werden opgediend, werd het pas echt feest!

Deze onvergeetelijke maar vermoeiende dag sloten we af met een filmavond, met lekkere chips!

IMG_8830 - kopie.JPG

Dinsdag 21 juni: Fietsen uitladen - Ganzenbordspel in het bos - Sportnamiddag - Avondwandeling met speeltuin

Na een rijkelijk ontbijt hadden we genoeg energie om er volop in te vliegen! De gemeentewerkers verschenen met onze fietsen in Houthalen, nu staan ze hier veilig achter slot en grendel te wachten op onze eerste fietsuitstap. Het ganzenbordspel met verrassende en uitdagende opdrachten werd afgesloten met een lekker snoepje. Dit hadden ze wel verdiend!

Na een uitgebreid groentenbuffet maakten we gebruik van de verschillende sportfaciliteiten van onze accomodatie. Zo werd er gebasketbald, gevoetbald, getennist, gehandbald, gezwommen maar vooral veel gelachen en hard genoten!

Ons avondmaal bestond uit heerlijke aspergesoep, gekookte patatjes, vol au vent en boontjes. Als dessert kregen we nog een puddinkje. Helemaal klaar om een wandelingetje te maken naar de speeltuin, waar we ons laatste brokje energie helemaal kwijt konden. Nog even grondig douchen en klaar om te slapen!

Maandag 20 juni: Blotevoetenpad - B-Mine - Avondwandeling met gids

Joepie! We vertrekken op vijfdaagse uitstap naar Limburg. Onze eerste stop was al meteen een schot in de roos: het blotevoetenpad! Na een gezellige picknick reden we verder naar de B-Mine in Beringen. Hier kregen we een fantastische uitleg over de mijnen en hun geschiedenis, dit van echte ex-mijnwerkers! Wat een levendige vertellers! Als afsluiter speelden we nog op de speelberg, een omgevormde terril.

's Avonds reden we richting Houthalen en genoten we van lekkere spaghetti.Onze avondactiviteit was een boswandeling begeleid door een enthousiaste en grappige gids. Wat is het hier toch mooi in Houthalen!

Alweer de laatste dag van het avontuur van onze 6e-klassers in Limburg.
In de voormiddag daagden onze leerlingen meester Gert uit met allerlei opdrachten. Dit speciaal voor zijn 50e verjaardag!
Na het middagmaal reden we richting action park in Hasselt, voor een namiddag vol actie. BMX, klimmuur, hoogteparcours en samenwerkingsspel, onze kinderen vonden het fantastisch. Rond 17u vertrokken we moe maar tevreden richting Kasterlee.
Bedankt leerkrachten, directie en vrijwilliger Frank voor deze fantastische 5-daagse!

muur

We trekken er met de fiets op uit!

Toch spannend met zo een grote groep, maar persoonlijke records zijn vandaag geborken! Alle kinderen hebben de tocht van 41 kilometer uitgereden! We fietsten door de cité van Maasmechelen, langs de Maas Nederland in, de overzetboot op en langs Nederlandse dorpjes. Limburg fietsparadijs, dat hebben we vandaag ondervonden!

De laatste avond werd ingezet met een fakkeltocht naar het stationnetje. Daarna sloten we gezellig af in de arena rond een kampvuur en blikten we samen terug op de mooie jaren in de Vlieger.

20210624 123732

vl

Vandaag bleven we een dagje op het domein, daar is het zeker ook heel fijn! Want de accomodatie is hier echt wel top! Een (mini)subtropisch zwembad helemaal voor ons alleen. Glijbaan, bubbelbad, luchtkussen,... na 2 uurtjes zwemmen wilden de meeste kinderen nog niet uit het zwembad!

Diegenen die nog wat energie over hadden konden zich ook nog uitleven op het springkussen en samen met meester Gert sporten op het grasplein. We hebben trouwens ook weer heel lekker gegeten: frietjes met stoofvlees of videe en smosjes.

's Avonds verzamelden we gezellig rond het vuur en bakten we worstjes en marshmallows op stokjes. De andere bubbel amuseerde zich met het ganzenbord.

DSC 0089

friet

kampvuur

Vandaag was een sportieve dag!

In de voormiddag leerden we met kompas werken. Op het domein gingen onze kinderen op zoek naar 10 controlepunten. De motivatie was groot en iedereen ging ervoor.

In de namiddag trokken we met onze kompassen het Mechels bos in, op zoek naar de zandgroeve. Het weer was niet zo top, maar toch genoten de kinderen van deze mooie wandeling door het bos. Onderweg deden we enkele leuke opdrachten.

Na het avondeten maakten we kennis met circustechnieken, werd er geknutseld en deden we gezelschapsspelen.

Daarna was het snel heel stil op de kamers!

D3a

d3

Maandag 21 juni

Onze kinderen telden de dagen af en eindelijk was het zover: we vertrekken op 5-daagse naar Limburg!

Eerste stop was B-Mine in Beringen. Daar werden we opgewacht door de gidsen die ons vertelden over de mijnen en hun geschiedenis. Een boeiende rondleiding die onze 6e-klassers heel interessant vonden! De oude mijnterril is omgevormd tot speelberg en eenmaal boven genoten we van een fantastisch uitzicht.

Na de middag gingen we op tocht op blote voeten langs het belevingspad in Zutendaal. Zand, modder, water, stenen, boomschors... onze voetjes voelden het allemaal!

's Avonds reden we richting Home Fabiola, onze stek voor de komende dagen. Bedden opdekken en genieten van een warme maaltijd.

Daarna kleurde ons pavilioen zwart, geel, rood en supporterden wij onze Rode Duivels naar de overwinning.

D1

D1aD2

Helaas, geen sneeuwklassen dit jaar... Zelfs onze ultieme poging om de buitenlandse reis te redden door ze te verplaatsen naar eind juni bracht geen soelaas. Een uitstap naar het buitenland is dit schooljaar niet meer toegelaten.

Om onze zesde klassers toch nog een fijne afsluiting van het schooljaar, en hun schoolcarrière op De Vlieger, te bezorgen zochten we naar een alternatief in het binnenland.

We vertrekken we op maandag 21 juni met z'n allen naar Limburg! Een leuke week midden in het groen in Home Fabiola in Maasmechelen. Op het programma staan allerlei toffe activiteiten zoals bezoek aan de mijnen, fietstocht langs de Maas, zwemmen, avonturenpark, sport en spel. De kinderen zullen zich zeker niet vervelen!

Volg onze avonturen via de rubriek "sneeuwklassen" onderaan de home pagina!
Ouders kunnen meer foto's bekijken via onze beveiligde server (zie link ouderplatform).