2A

Teambuilding 2017 . In de voormiddag hingen we aan de lippen van een doorleefde gids in de Dossin kazerne. Kippenvelmomenten waar we stil van werden. Het verhaal van de 10 jarige Simon tijdens WOII. De Dossinkazerne is geschiedenis maar met linken  naar wat heel wat vluchtelingen nu nog meemaken. Het is een museum dat in je vel kruipt. 

's Middags genieten van een late herfstzon op een gezellig terrasje en dan er volop tegenaan in de strijd tussen de Fransen en de Vlamingen. De Boerenkrijg in Mechelen werd beslecht door de Fransen net zoals in de geschiedenislessen!   Een fantastische dag waar we met z'n allen van genoten. foto's

 

Iedereen welkom op onze sfeervolle Kersthappening!

2017 kersthappening

Kersthappening.pdf

 

Dolle sneeuwpret op de speelplaats!

 IMG 0943

 

Bekijk hier de foto's!

 

Slaapt iedereen 's nachts?

Daar begon de les van juf Marie mee. Nee! Was het antwoord van onze kinderen. 

Ze konden goed vertellen dat hun mama's en papa's toch ook wel heel laat en lang moeten werken. Enkele van onze leerlingen hebben ouders die met de nacht gaan werken. 

Juf Marie had enkele mensen uitgenodigd om in onze klas te komen vertellen over hun nachtberoep: een brandweerman, een politie-agent, een piloot en twee vroedvrouwen. 

De kinderen hadden hun vragenlijst voorbereid om hun interview goed te laten verlopen! 

Ze hebben dit kei goed gedaan! Het was zeer leuk om hen bezig te zien en luisteren naar hun enthousiasme! 

Ze hebben weer heel wat bijgeleerd en misschien inspiratie opgedaan voor later! :)

Voor de foto's van onze activiteit met bezoek : klik hier.

In de maand november hebben we niet stilgezeten!

We hebben hele leuke werkjes gemaakt en we zijn ook een keertje op bezoek gegaan naar de bib.

In de bib hebben we geleerd hoe we een boek gemakkelijk kunnen terugvinden. Elk boek heeft namelijk een adres. Dit wil zeggen dat het  een vaste plaats heeft in de bibliotheek. Ze werken er met kleuren en pictogrammen, maar ook met de achternamen van de schrijvers. Die staan op alfabet. Hier hebben we hard op geoefend in de bibliotheek aan de hand van een super leuk alfabetspel! We moesten verschillende opdrachten doen en ook veel boeken gaan zoeken! Voor elke opdracht kregen we letters en die moesten we later gebruiken om zo veel mogelijk woorden te maken. Ludo van de bib heeft ons dan nog een super grappig boek voorgelezen over een kindereter!

De papa's staan in de kijker om voor te lezen! Dus papa's komaan hé, voorlezen maar! :)

Voor muzische vorming hebben we gewerkt rond knippen en plakken.

één keer hebben we figuren in verschillende kleuren moeten omtekenen, knippen en plakken. 

een andere keer hebben we een skyline gemaakt over Sinterklaas! Dit was niet eenvoudig, maar onze werkjes zien er schitterend uit! Deze kan je bewonderen beneden in de gang aan het prikbord! 

Voor de foto's van ons creatief proces en onze uitstap naar de bib: klik hier! :)

Onze lieve Somalische vriend Ayman heeft gisteren verteld dat hij naar een andere school gaat.

Hij gaat verhuizen naar Antwerpen en gaat daar naar een andere school.

De vriendjes van 2A gaan Ayman erg missen! Ayman sprak Frans en onze kindjes deden goed hun best om zich verstaanbaar te maken voor Ayman! Ze leerden hem Nederlands, maar tegelijkertijd, oefenden ze ook hun Frans. Ze kwamen heel vaak aan hun juffen vragen hoe ze iets moesten vertellen. Super leuk om te zien en te horen! 

Onze vriendjes hebben Ayman goed ontvangen en vonden het gisteren toch wel moeilijk om hem vaarwel te zeggen. Daarom heeft Ayman nog een klein afscheidsfeestje gekregen met een hele hoop spulletjes om ons te herinneren. We maakten nog een leuke groepsfoto en de groepsknuffel mocht natuurlijk niet ontbreken!!!

Foto's klik hier.

Dinsdag 22 november was het grootoudersfeest! Volledig in de lijn met ons jaarthema, "De Vlieger beweegt", brachten de kleuters en juffen een prachtige voorstelling! Juf Bieke en juf Inge lagen te niksen in de zetel. Gelukkig waren er onze kleuters om de 2 luieriken in beweging te krijgen. Het was een fantastisch feest! Bedankt aan alle grootouders om zo talrijk met ons mee te vieren! Kijk hier voor de leuke foto's!

2017 samdagOnze school neemt ook dit jaar weer deel aan SAMDAG. Woensdag proberen we een autoloze dag van te maken door onze leerlingen aan te sporen om die dag de fiets te nemen of te voet naar school te komen.  Samdag is één van de verkeersacties die we ook dit jaar weer promoten. Doel is om zo ons steentje bij te dragen aan een beter milieu maar ook de fysieke en mentale gezondheid van de kinderen te bevorderen. 

De juffen van 3B noteerden op 25 oktober online het aantal kinderen die te voet of met de fiets op school waren. Het waren er weer een hele boel en dat werd beloond.  De leerlingen van 3B wonnen een schooluitstap naar de Efteling. Proficiat! Bekijk foto

De boodschap blijft 'stap-en trap' actie volhouden!

De leerlingen van het tweede hebben al de maal- en deeltafel van 2 geleerd. Het is nu zaak om dit heeeeel veeeeel te oefenen zodat ze de maaltafels perfect gaan kennen. Natuurlijk bieden wij onze leerlingen de maaltafel op verschillende manieren aan om ze telkens opnieuw uit de dagen. Wij geven jullie langs deze weg ook enkele concrete tips om de maaltafels te oefenen.

Extra uitleg nodig?

https://www.youtube.com/watch?v=5K0j_epRQ_c

Flitskaartjes

Toon je kind een reeks van flitskaartjes, voor elke juiste maal- of deeltafel mag je kind 1 minuut op de tablet of spelconsole. Hoe meer flitskaartjes we doen, hoe meer speeltijd. Geen flitskaartjes = geen speeltijd...

Maal- en deeltafels oefenen in het echt

Ideaal om maal- en deeltafels te oefenen is vaak met echt materiaal de vraag stellen: "Als wij deze 8 appels moeten verdelen over ons 2, hoeveel appels krijgen wij dan elk? Want 2 keer 4 appels zijn 8 appels. Als wij deze 6 snoepjes moeten verdelen over ons 2, hoeveel snoepjes krijgen we dan elk? Want 2 keer 3 snoepjes zijn 6 snoepjes."

Zingen van de maaltafel

Of oefen hem eens in het Frans: https://www.youtube.com/embed/tbseH34CCno 

Maaltafelspellen

Ambrasoft

Op ons online oefenplatform Ambrasoft, kan je ook tal van oefeningen vinden. Plus heb je hier ook instructiefilmpjes met extra uitleg. De code van Ambrasoft plakt in het agenda van je kind.

2017 herhaling

 

Tags:

Op woensdag 8 november ging onze klas op speurtocht!

We gingen blaadjes en dieren zoeken. Het was wel een beetje koud! Jas aan, sjaal aan, muts op en ook de handschoenen hadden sommigen al bij en speuren maar!

We hebben de eik uitgebreid bekeken en besproken. We hebben eikeltjes moeten zoeken zodat we hier donderdags mee konden rekenen! We hebben gezocht naar diertjes, maar het was misschien ook wel te koud voor hen. We hebben verschillende soorten blaadjes gezocht en hun vorm besproken. 

Foto's van onze speurtocht kan je hier vinden!

Tags:

Wij lezen elke dag een kwartier!!!

Na de middag nemen de leerlingen een boekje. De juf zet de timer op. Iedereen een leuk plekje gevonden? Lezen maar! 

De kinderen mogen tijdens het kwartierlezen zelf kiezen wat ze lezen. Informatieve boeken, sprookjesboeken, gedichten, kranten, strips, verhaalboeken, ... Voor ieder wat wils in de klasbib! Regelmatig veranderen de juffen het aanbod zodat er altijd keuze genoeg is!

De foto's van het kwartierlezen vind je hier terug!

Tags:

Wij lezen elke dag een kwartier!!!

Na de middag nemen de leerlingen een boekje. De juf zet de timer op. Iedereen een leuk plekje gevonden? Lezen maar! 

De kinderen mogen tijdens het kwartierlezen zelf kiezen wat ze lezen. Informatieve boeken, sprookjesboeken, gedichten, kranten, strips, verhaalboeken, ... Voor ieder wat wils in de klasbib! Regelmatig veranderen de juffen het aanbod zodat er altijd keuze genoeg is!

De foto's van het kwartierlezen vind je hier terug!

Tags:

Onze vriendjes van 2A gingen donderdagnamiddag aan de slag met herfstmateriaal.

Ze hadden allerlei materiaal verzameld tijdens een herfstwandeling met meester Duran. Het opdrachtje was: 'Maak een mandala met herfstmateriaal.' Eerst hebben de kinderen uitgelegd aan de juf wat een mandala eigenlijk was en daarna konden ze in groepjes aan de slag!

Ze hebben super goed samengewerkt en dit kunnen we natuurlijk zien aan de schitterende resultaten. We hebben alle mandala's bekeken en iedereen mocht vertellen wat hij/zij van het werkje vond. We gingen ook heel kritisch kijken om te zien of het wel allemaal mandala's waren. 

De leerlingen super trots en ook de juf was fier op de klas!

De foto's van het proces en het eindresultaat kan je hier bekijken!