Lagere schoolnieuws

Leren over de cirkel, dat doen we eerst buiten

Ze mogen een cirkel proberen te tekenen met krijt en een touw.

Het ging al best goed en daarna gingen we in de klas oefenen met een PASSER !

 

zie hier de foto's !

 

Benodigdheden:

sjabloontje van een paashaasje, een houten plankje, een figuurzaag, een schuurblaadje én heel veel zaagjes...

Het lijkt heel gemakkelijk maar schijn bedriegt! Je moet de figuurzaag correct hanteren anders knapt het zaagje. 

Niet te hard duwen en mooi omhoog/omlaag zagen. de zijkantjes werden netjes afgeschuurd en het hartje mocht geschilderd worden.

Eén ding weten we nu zeker: zagen kunnen ze wel in 6A!

 

De resultaten mochten er wezen! 

IMG 3674  IMG 3680                                                                                                IMG 3749

Tijdens zelfstandig werk mochten de leerlingen van 6A oefenen op de piano.

Een YouTube-fimpje gaf de juiste toetsen aan. Broeder Jacob, Happy Birthday en zelfs de Für Elise weerklonken door de headsets.IMG 3586     IMG 3593

Kangoeroewedstrijd

Kangoeroe is een leuke en wereldwijde reken-, denk- en puzzelwedstrijd voor leerlingen van o.a. het 5e en het 6e leerjaar. Meer dan 100 000 leerlingen uit ong. 1200 scholen hebben zich ingeschreven!

Gedurende 50 minuten 24 vragen oplossen, dat is een uitdaging! Muisstil was het. Na afloop mochten de leerlingen hun antwoorden digitaal indienen. We kunnen alvast enkele zeer hoge scores afvinken!

Elke leerling kreeg alvast een deelnemersprijs. Eind april worden de winnaars bekend gemaakt en extra prijzen uitgedeeld.

Proficiat voor jullie inzet!

De vlieger vliegt hoog!

  

                

                     

  

We trokken onze fluohesjes aan, namen ieder een afvalgrijptang en gingen van start met twee lege vuizakken om de buurt rond onze school een beetje netter te maken. Op het einde van onze tocht waren we erg verbaasd dat we zó veel afval konden rapen. We keerden terug met twee redelijk gevulde vuilzakken.

Niet alleen 5C werkt hieraan mee, maar elke klas van onze school gaat in een andere week op stap met grijper en vuilzak. Op die manier proberen we ons steentje bij te dragen voor een propere buurt en een beter milieu!

Go GBS De Vlieger!

IMG-20210316-WA0001 (1).jpg

Op zondag 14/03 was het pi-dag. Op deze dag vieren we de betekenis en het gebruik van het getal pi. Waarom nu deze dag? In Amerika, waar dit feest is ontstaan, schrijven ze de datum anders. Namelijk 03/14 en dit is het begin van het getal pi.
Wij hebben dit op school gevierd met een heuse pi-wedstrijd. 's Ochtends lag er op de bank van ieder kind van het vijfde en het zesde een blaadje met daarop het getal pi.
We gaven hen de opdracht om, gedurende de voormiddag als ze even tijd hadden tussendoor of tijdens een speeltijd, zoveel mogelijk cijfers na de komma van buiten te leren. De kinderen die wilden meedoen aan de wedstrijd kregen na de middag vijf minuten de tijd om zoveel mogelijk cijfers na de komma op te schrijven.
Nienke kaapte de trofee weg met maar liefst 107 cijfers na de komma! Wat een prestatie! Het is wel nog heel spannend geweest, want de tweede plaats was voor onze eigen Lore met 103 cijfers na de komma. Ook alle andere deelnemers hadden hun uiterste best gedaan en kregen allemaal een medaille.
Als er nu nog eens de omtrek of de oppervlakte van een cirkel moet worden berekend, zullen onze leerlingen pi zeker kennen! ;-)
 
IMG_20210315_084348.jpg
Op zondag 14/03 was het pi-dag. Op deze dag vieren we de betekenis en het gebruik van het getal pi. Waarom nu deze dag? In Amerika, waar dit feest is ontstaan, schrijven ze de datum anders. Namelijk 03/14 en dit is het begin van het getal pi.
Wij hebben dit op school gevierd met een heuse pi-wedstrijd. 's Ochtends lag er op de bank van ieder kind van het vijfde en het zesde een blaadje met daarop het getal pi.
We gaven hen de opdracht om, gedurende de voormiddag als ze even tijd hadden tussendoor of tijdens een speeltijd, zoveel mogelijk cijfers na de komma van buiten te leren. De kinderen die wilden meedoen aan de wedstrijd kregen na de middag vijf minuten de tijd om zoveel mogelijk cijfers na de komma op te schrijven.
Nienke kaapte de trofee weg met maar liefst 107 cijfers na de komma! Wat een prestatie! Het is wel nog heel spannend geweest, want de tweede plaats was voor onze eigen Lore met 103 cijfers na de komma. Ook alle andere deelnemers hadden hun uiterste best gedaan en kregen allemaal een medaille.
Als er nu nog eens de omtrek of de oppervlakte van een cirkel moet worden berekend, zullen onze leerlingen pi zeker kennen! ;-)
 
20210312 134129

Op woensdag 10 maart zijn we met 5B gaan afval ruimen rond de school.

We trokken allemaal onze nieuwe fluohesjes aan, namen ieder een afvalgrijptang en gingen van start met twee lege vuizakken om de buurt rond onze school een beetje properder te maken. Op het einde van onze tocht waren we erg verbaasd dat we zó veel afval konden rapen. We keerden terug met twee redelijk gevulde vuilzakken.

Niet alleen 5B werkt hieraan mee, maar elke klas van onze school gaat in een andere week op stap met grijper en vuilzak. Op die manier proberen we ons steentje bij te dragen voor een propere buurt en een beter milieu!

20210310 094414

20210310 085247

IMG 20210310 WA0002

We hebben met onze klas een bezoekje gebracht aan de archeologische ontdekkingen op de Markt. Wat een leuke ervaring! 

Zo gingen we zelf een kijkje nemen naar enkele restanten uit de geschiedenis van ons dorpsplein. We herkenden onder andere een oude waterput.

De vriendelijke archeoloog die tijdens ons bezoek aan het werk was, gaf ons wat extra uitleg. En geïnteresseerd zoals we zijn, beantwoordde hij een hele resem vragen van onze kinderen.

We zijn weer een ervaring en heel wat informatie rijker!

IMG 20210311 WA0000

IMG 20210311 WA0002

IMG 20210311 WA0001

Wie kan de meeste cijfers na de komma? 3,14159 ...

Proficiat Stan! 75 cijfers na de komma is een super prestatie!

IMG 0319

 

We hebben met onze klas een bezoekje gebracht aan de archeologische ontdekkingen op de Markt. Wat een leuke ervaring! 

Zo gingen we zelf een kijkje nemen naar enkele restanten uit de geschiedenis van ons dorpsplein. We herkenden onder andere een oude waterput.

De vriendelijke archeoloog die tijdens ons bezoek aan het werk was, gaf ons wat extra uitleg. En geïnteresseerd zoals we zijn, beantwoordde hij een hele resem vragen van onze kinderen.

We zijn weer een ervaring en heel wat informatie rijker!

 
IMG 0293

We hebben met onze klas een bezoekje gebracht aan de archeologische ontdekkingen op de Markt. Wat een leuke ervaring! 

Zo gingen we zelf een kijkje nemen naar enkele restanten uit de geschiedenis van ons dorpsplein. We herkenden onder andere een oude waterput.

De vriendelijke archeoloog die tijdens ons bezoek aan het werk was, gaf ons wat extra uitleg. En geïnteresseerd zoals we zijn, beantwoordde hij een hele resem vragen van onze kinderen.

We zijn weer een ervaring en heel wat informatie rijker!

IMG_20210311_112002.jpg

Deze maand vieren we de jeugdboekenmaand.  Dit jaar is het thema "Lezen is een feest".
We kregen een hele week lang een feestkoffer in onze klas.
In de feestkoffer vonden we feestattributen, feesthoedjes om te maken, maar vooral... heel veel leuke boeken!!
 
IMG 20210312 WA0000
Deze maand vieren we de jeugdboekenmaand.  Dit jaar is het thema "Lezen is een feest".
We kregen een hele week lang een feestkoffer in onze klas.
In de feestkoffer vonden we feestattributen, feesthoedjes om te maken, maar vooral... heel veel leuke boeken!!
 
160094850 453100085840285 2084757315968887911 n

We bekeken een dansvoorstelling in de klas. Hierin moesten de leerlingen kinderspelen ontdekken. We bestudeerden het schilderij : 'Kinderspelen van Bruegel'.

Later speelden de leerlingen die zelf op de speelplaats. En of ze zich amuseerden!DSC04014

DSC04025

Onze vijfdeklassers gingen op stap met vuilniszakken, grijpers en handschoenen, op zoek naar zwerfvuil. We maakten de schoolomgeving weer wat netter!

          

Op het marktplein in Kasterlee waren archeologen aan het werk! Ze groeven er allerlei vondsten op : een waterput, een geraamte van een dier, ... Het dierenskelet werd stukje voor stukje naar boven gehaald. De archeoloog gaf ons een interessante uitleg. De zesdeklassers stelden een heleboel vragen. Toch een belevenis die je niet dagelijks te zien krijgt. Wij stonden op de eerste rij!

DSC03995

DSC03996

 

Wat zie ik daar, in het donkere bos? Twee ogen staren me aan. Ik hoor geritsel. Ja, daar zit iets! Help!!!

Snel, neem je zaklamp. Oef, het is de kat van de buren maar 😊

De jongens en meisjes van het eerste leerjaar konden hun fantasie de vrije loop laten gaan tijdens het ontwerpen van hun eigen donkere bos. Er zijn enge bomen, nachtdieren, struikmonstertjes,....

Kijk maar als je durft naar onze foto's op sharepoint!

159467330 794666614503474 8653200578049426554 n160113989 184673036506952 4894334210811763501 n160113989 184673036506952 4894334210811763501 n160113989 184673036506952 4894334210811763501 n

Wat zie ik daar, in het donkere bos? Twee ogen staren me aan. Ik hoor geritsel. Ja, daar zit iets! Help!!!

Snel, neem je zaklamp. Oef, het is de kat van de buren maar 😊

De jongens en meisjes van het eerste leerjaar konden hun fantasie de vrije loop laten gaan tijdens het ontwerpen van hun eigen donkere bos. Er zijn enge bomen, nachtdieren, struikmonstertjes,....

Kijk maar als je durft naar onze foto's op sharepoint!

donkere nacht

Vorige vrijdag mochten we alweer aan de slag gaan met een nieuwe koffer van Kunstkuur. Wat waren we nieuwsgierig wat Marjolijn deze keer weer in petto had voor ons.

Na een spannend verhaal over de Minotaurus in het oude Griekenland, gingen we aan de slag met oliepastelkrijtjes. Eerst een laagje met gele en oranje tinten, daarover dan een laagje in met zwart. Dan kon het echte werk beginnen. Met een tandenstoker krasten we de zwarte laag voorzichtig weg. Zo toverden we een heus doolhof tevoorschijn. Daarna tekenden we de Minotaurus er nog bij. 

Wat waren we blij met het resultaat! 

De foto's kunnen jullie vinden in onze sharepoint.