Successen

Wij boeken succes met onze  hoogbegaafdenwerking in de school. We zitten in het derde opleidingsjaar bij Exentra, onder leiding van professor Tessa Kieboom.  Zij begeleiden hoogbegaafde kinderen, hun ouders en de leerkrachten.  Terecht dat al deze groepen aan bod komen want een wisselwerking is voor deze doelgroep echt wel nodig.  Wij merken effecten op onze leerlingen én leerkrachten, we boeken resultaat en we zien hoe ons team zekerder wordt en gemotiveerder om ver doorgedreven differentiatie aan te gaan.  

Ons kernteam, van 4 kleuterleerkrachten, volgt in dit derde opleidingsjaar maandelijks een navorming en zijn de drijvende motor om het ganse kleuterteam mee op weg te nemen. Het is belangrijk om hoogbegaafdheid al heel jong te detecteren want anders zet je kleuters op dieet. Eenmaal in een ondermaatbeweging is het moeilijk om die kinderen nog te motiveren. Wie aan lezen toe is moet de kans krijgen om zich verder te ontwikkelen en niet op het tempo dat de schooljaren het aangeven. Alweer een hele uitdaging voor een team om jonge kleuters te doorgronden en hun behoeften in kaart te brengen. Dit vergt heel wat kennis en inzet van de kleuterjuffen én vooral moeten ze constant kleuters observeren, analyseren en het juiste leerpad aanbieden. 

Na het succesvolle wiskundeverhaal in het eerste jaar, extra taal, WO en Fransaanbod van het tweede jaar is het voor de leerkrachten van de lagere school de uitdaging om nu alles in praktijk om te zetten.  Waar we heel blij mee zijn is onze veranderende kijk op al onze kinderen. We trekken een bredere kijkwaaier open en zorgen voor uitdaging en extra aanbod voor al onze kinderen op hun maat. Het werken met pre-toetsen is een succesverhaal en we zien dat deze werking meer rust brengt op de werkvloer.  

Positieve effecten op de leerlingen:

- een grote leerhonger voor de differentiatietaken, de dispenserende opdrachten 'Twist, ...'

- minder verveling

- toename van zelfvertrouwen

- betere werkhouding

- positieve evolutie in gedrag

- verbetering van het welbevinden 

Positieve effecten op de leerkrachten:

- meer vertrouwen bij onderwiijsinterventies voor hoogbegaafde leerlingen in de klas

- een aanzienlijke toename in expertise bij het aanbieden van differentiatie naar boven toe

- leerkrachten geven aan meer tijd te hebben voor de zwakkere leerlingen eens de differentiatie voor sterke en hoogbegaafde leerlingen op punt staat. 

De Vlieger bouwt  aan elk kind zijn talenten.

Als we de resultaten zien die onze kinderen in het secundair behalen, mogen we terecht fier zijn. 

Sommigen blinken op hun niveau dan ook echt wel uit, Hier een greep uit enkele prestaties van kinderen van de voorbije jaren. 

Luna (6B) en Laura (oud-leerling) Belgisch kampioen synchroonschaatsen

Luna en lauraDe zusjes Luna (6B) en Laura (oud-leerling) Van Laer pakten samen de Belgische titel synchroonschaatsen tijdens de Wintercup in het West-Vlaamse Gullegem. De meisjes schaatsen momenteel in twee groepen. In die beide categorieën grepen ze de Belgische titel. 

Wat een prachtige prestatie!

Lees het volledige artikel op: https://www.hln.be/regio/kasterlee/zussen-luna-en-laura-van-laer-samen-belgisch-kampioen~a36afb17/

 

Flor Boonen (ex-leerling) wint Kangeroewedstrijd met 120 op 120.

2017 flor boonenFlor Boonen is een ex-leerling en zit vandaag in het eerste middelbaar. Doorheen zijn schoolcarriere haalde Flor al heel vaak hoge scores op de kangeroetesten, maar nu heeft hij toch echt wel geschitterd. Flor haalde in de afgelopen Kangeroewedstrijd een absoluut maximum en scoorde 120 op 120. Dit is zo speciaal dat hij hier zelfs door op TV en in de kranten verschenen is.

Bekijk het intervieuw: http://deredactie.be/permalink/1.2975700

Of lees de artikels:

bron: http://nnieuws.be/artikel/flor-boonen-wint-kangoeroewedstrijd-de-max-120120

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-geel/-nieuwe-boonen-is-krak-in-wiskunde-a3153893/

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170509_02874413

 

Lara Schelkens (4A) wint Nationale Schrijfwedstrijd

2017 Lara SchelkensVanaf nu kunnen we trots zeggen dat we een bekende schrijfster in De Vlieger hebben. Lara Schelkens (4A) heeft haar fantasie laten werken en schreef een knap verhaal rond het thema ‘recht op familie’. Hiermee heeft ze De Grote Nationale Schrijfwedstrijd van over heel Vlaanderen gewonnen. Haar verhaal zal nu, samen met de andere winnende verhalen, gepubliceerd worden in een echt boek ‘Recht op leuker lezen – Verhalen uit de boomhut’. Wim Oosterlinck en Alexander De Croo stellen dit boek eind mei voor.

Nog eens een dikke proficiat voor Lara!

 

Fien Sneyers en Fien Vandevoorde (ex-leerlingen) zijn top in het Frans

2017 Fien SneyersFien Sneyers en Fien Vandevoorde, ex-leerlingen van De Vlieger die vandaag in 5LAWI van het Sint-Pietersinstituut zitten, rijgen de topprestaties op Olyfran, de Franse Olympiade, aan elkaar: dit jaar werd Fien Sneyers 6de op zo'n 4000 deelnemers. Ook Fien Vandevoorde een eervolle vermelding omdat zij tot de 5% beste scoorders hoorden in hun categorie. Chouette!

Bron: https://www.sint-pietersinstituut.be/olyfran

 

 

 

 

 

Legowedstrijd

2017 legowedstrijdTechnologie, dat is ook LEGO bouwen, ontwerpen, inventief zijn en werken met robots!  Kick &Bricks

Er zijn 48 Kempense scholen die deelnemen aan het Kick & Bricks legoverhaal van de Molse legoclub. Doel is om met de 6de klassers een ballenparcours te maken zodat  de ballen van punt A naar B worden gebracht via een robot. De legoclub van Mol doet in mei een gooi naar een wereldrecord en daar doen al die scholen aan mee en ook DE VLIEGER.  Reden één omdat we geloven in de kracht van technologie en dan is lego dankbaar materiaal want kinderen vinden bouwen, ontwerpen met lego fantastisch. Reden twee omdat we de kans kregen om aan een voordelige prijs legopakketten aan te kopen. De leerlingen van 1ste tot en met 5de leerjaar hebben een vrije opdracht. Na het lange sorteren, komt nu het creëren aan bod en beginnen de eerste ontwerpen vorm te krijgen. 

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20170526_02899167/stroompanne-verstoort-recordpoging-balletjes-parcours